Lilla páratlan tehetség és nagyon örülünk, hogy bemutathatjuk most nektek. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végzett ruhatervező szakirányon 2013-ban. Az első márkáját, amivel lehet, hogy már találkoztatok is, LILLA PAPAI név alatt alapította, és két kollekciót élt meg. A skandináv országok társadalmi berendezkedése illetve művészi identitása foglalkoztatja őt. Ezért is jelentkezett a dániai TEKO Design & Business fashion szakára, ahol sikeresen le is diplomázott. A diploma kollekciója hatalmas sikert aratott. A Koppenhágai fashion week-en és a Dán királynő által alapított divatversenyen is bemutathatta munkáját.
Hol végezted a tanulmányaidat?
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végeztem kötött ruhatervező szakirányon, majd a dániai TEKO Design & Business Egyetemen, idén jöttem ki a diplomakollekciómmal.
Mikor alapítottad a márkád?
A WYHOYS organic clothing egy friss startup brand, amely a diploma kollekció – koncepcióból, idén született meg.
Miért pont ezt a márkanevet választottad?
A márkanév, a márka vezérmottójának kezdőbetűiből épül fel (Wear Your Heart On Your Sleeve). A WYHOYS, missziójának részeként arra buzdítja az embereket, hogy ruházkodásukon keresztül is képviseljék értékeiket. Azok az emberek, akik WYHOYS-t viselnek, nemcsak a saját érdekeiket veszik figyelembe, hanem a környezetükét is, beleértve azoknak az embereknek a jogait, akik részt vettek akár az alapanyaggyártásban, akár a ruha előállításában, valamint a természet és az állatvilág jogait is. Tudatos vásárlók, akik ismerik a fast fashion és a mesterséges fogyasztói társadalom negatív következményeit és döntésükkel felvállalják véleményüket.
Melyik kollekciód áll hozzád leginkább közel?
A WYHOYS megalapítása előtt már belekezdtem egy másik márkaépítésbe, ami LILLA PAPAI márkanév alatt két kollekciót hozott ki. A MOME elvégzése után hatalmas tapasztalat volt, hogy belekóstoltam, hogyan működnek a dolgok a ’’való életben’’. Beletanultam, hogy kell elindítani egy kezdő márkát, hogy kell kézben tartani a kivitelezési folyamatot, hogy kell kompromisszumokat kötni és közben rengeteget formálódtam szakmailag. Ezután költöztem ki Dániába, ahol a TEKO-n egy új, eddig ismeretlen szemszögből kaptam rálátást a divat szakmára.
A diplomamunkám megkezdése előtt már biztos voltam benne, hogy ennek a kollekciónak reprezentálnia kell azt az utat, amit eddig bejártam, és ami Dániában egy jelentős fordulatot vett.
A környezettudatos életmód fokozatosan alakította át a mindennapi szokásaimat. Míg a magánéletem teljesen átalakult addig a szakmai életemben nem történt ilyen jellegű változás, egészen addig, amíg nem tudatosult bennem, hogy már más értékek vezérelnek, melyek a tervezői hitvallásomra is hatással vannak. Újra kellett tehát definiálnom, hogy mit jelent számomra a divat és milyen üzenetet szeretnék kommunikálni vele az emberek felé.
A divat sok szemszögből az önkifejezésről szól, olykor elég egocentrikus és óriási befolyással bír. Tervező művészként továbbra is fontos számomra az önkifejezés, de már csak olyan keretek között mozogva, melyeken belül nem sértem meg más emberek és a természet jogait. Elsősorban az értékteremtésről szól, ami együtt jár a fogyasztás lassításával és a realizálható profit mennyiségének csökkenésével.
A válaszom tehát egyértelműen az, hogy a legutóbbi kollekció áll hozzám most a legközelebb. Mindenki különböző utakat jár be. Amin most haladok, maximális összhangban van velem. Mindamellett, büszke vagyok a korábbi munkáimra is, mert tudom, hogy akkor, abban az életszakaszomban mennyi örömöt adott és hozzájárult ahhoz, aki most vagyok.
Kiknek ajánlod a ruháidat?
Célözönségem azok a tudatos férfi és női vásárlók, kiknek értékrendje valahol kapcsolódik a WYHOYS hitvallásával, nyitottak az egyedi designra és támogatják a fogyasztás lassítását.
Hiszem, hogy nem nagyobb helyre, hanem kicsit kevesebb tárgyi javakra van szükségünk.
Milyen új projekt van a látóhatáron?
Erre a debütáló kollekcióra épül fel a következő S/S és A/W kollekció, ami továbbra is az olajszennyezés problematikáját járja körül. Fontos számomra, hogy a választott inspirációkat amennyire csak lehet, teljesen körbe járjam, így a jövőben is mindig egy tavasz/nyári és egy őszi/téli kollekció fog egy téma köré felépülni.
Az olajszennyezés egy elég sokrétű globális probléma, kezdve a biológia folyamatoktól a szemmel látható olajkatasztrófák következményeivel. A következő kollekciókban újabb megközelítésből is megjelenik majd az olaj és a víz kapcsolata.
Emellett hamarosan megjelenik egy mini WYHOYS basic kollekció, ami kicsit egyszerűbb hétköznapi darabokból fog állni.
Hol találkozhatunk a munkáddal?
A WYHOYS debütáló kollekcióját jelenleg csak a laSTORE üzletében éritek el, de a korábbi kollekció a MONO és a FIAN Concept-ben is megtekinthető.
Mennyivel jobb a helyzet külföldön?
Egyelőre azt gondolom, hogy Magyarországon a bio élelmiszereknek és kozmetikumoknak van egyre nagyobb vásárlói rétegük, az organikus öltözködésnek azonban kell még egy kis idő, mire itthon utat tör magának. A tudatos vásárlás tehát bizonyos szinten jelen van már Magyarországon, de a társadalmi felelősségvállalás fokozott jelenlétéhez szükség lenne arra is, hogy a magyar emberek életszínvonala is megemelkedjen. Hisz, ahogy a Maslow-piramisban is elsőként az alapvető emberi szükségletek szerepelnek, úgy ebben a helyzetben is az embereknek első helyen, a saját megélhetésük a fontos.
Külföldön azonban teljesen más a helyzet. Például Dániában is, az organikus élelmiszerek, kozmetikumok, ruhák, a vásárlás alapvető részei.
Nemzetközi színtéren melyik piacra illik leginkább a márkád?
Az organikus termékeknek egyre nagyobb piaca van Amerikában, úgyhogy a jövőben szeretnék erre a területre fókuszálni. Nem egyszerű az amerikai piacot elérni, úgyhogy ez egy hosszú folyamat lesz, de szerencsére elindult már.
Mik a hosszú távú terveid?
Hosszú távon szeretném, ha Magyarországon az organikus termékek használatának egyre szélesebb vásárlói rétege lenne. Emellett természetesen az elsődleges célom, hogy minél több országban elérhetővé váljanak a WYHOYS termékei.