1. Home
  2. Fashion
  3. Interjú Szarvas Valentin divattervezővel
Interjú Szarvas Valentin divattervezővel

Interjú Szarvas Valentin divattervezővel

0
0

Valentin különlegesen tehetséges tervező, aki  Moholy Nagy Művészeti Egyetemen végzett és most bontogatja szárnyait. A divat számára egy kommunikációs eszköz. Fontos neki, hogy az aktuális társadalmi kérdésekre felhívja a figyelmet. A munkáiban megtalálható a Kelet-európai ízlésvilág, amit Nyugati elemekkel kombinál.

A divattal hogyan kerültél kapcsolatba?

Viszonylag korán megfogalmazódott bennem az irány. Eleinte nem tudtam még konkrétan, hogy pontosan mivel szeretnék foglalkozni, viszont amiben biztos voltam, hogy üzeneteket, gondolatokat szeretnék közölni a munkáimmal. 13 éves koromban körvonalazódott, hogy a divat, divattervezés az én pályám. Véleményem szerint a divat mindenkié, nagyon sok réteget meg tud mozgatni, ezáltal van rá esély, hogy a lehető legtöbb és legkülönfélébb emberhez eljuthasson egy-egy gondolatmenetem. Ami számomra azért fontos, mert a tervezés, a divat az a nyelv, amin a legkönnyebben tudok kommunikálni.

Mindig is ezt szeretted volna csinálni, vagy volt más is előtte?

Nem nagyon volt más opcionális gondolatom előtte, a képzőművészet vonzott még illetve a fotográfia, viszont a divatban ezek kompozitját megélhetem.

Hol végezted a tanulmányaidat?

A Modell Divatiskolába jártam középiskolába, közben Sármán Nóránál töltöttem pár év gyakorlatot, majd a középiskola befejeztével Kopek Rita Művészeti Szabad iskolájában a 91. Stúdióban képeztem magam. Jelenleg pedig a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem textil tanszékén tanulok öltözéktervezés és minta design-t.

Van e esetleg olyan tanár, akire nagyon felnézel?

Természetesen több ilyen is van. Molnár Mária Virág, öltözéktervező művész, Kopek Rita, festőművész, akiktől a szakma alapjait tanultam, Sármán Nóra, ugyan Ő nem volt intézményes kereteken belül a tanárom, mégis rengeteg mindent tanultam tőle. Jelenleg pedig Benczúr Emese, képzőművész, aki a mintatervezéseim kíséri végig az egyetemen konzulensként, valamint Tomcsányi Dóra és Kormos Anna Zsófia, divattervezők, akik az öltözéktervezés feladataim témavezetői és konzulensei az egyetemen és persze nem utolsó sorban Benczik Judit mérhetetlen technológiai tudása miatt.

 

Van olyan tervező, akire nagyon felnézel?

Craig Green az egyik kedvencem illetve Ji Won Choi és az ADER munkásságát is szeretem. Más művészeti ágakban pedig Ren Hang fotóművész munkáit valamint Rogier Roeters munkái állnak hozzám közel.

Milyen művészeti ágakat kedvelsz még?

Fotográfia,szobrászat, festészet, grafika, ezeken felül lényegében minden művészeti ágat felsorolhatnám.

Mi inspirál az alkotásnál?

Általában társadalmi, gazdasági problémákra reagálok munkáimmal, legalábbis az eddigi munkáim kapcsán, ezt a következtetést vontam le. Szeretek egy adott témában elmerülni, különböző oldalakról megfogni, majd a végén redukálni a leszűrt tartalmakat. Ezen felül az audiovizuális tartalmak mozgatnak leginkább.

Mikor alapítottad a márkád?

Azt gondolom, hogy még sokat kell tanulnom, hogy biztos lábakon állhasson a márkám, ezért még nem tervezek belépni a piacra. Mindenesetre az élet kiszámíthatatlan és bízom benne, hogy a közeljövőben sor kerül rá.

Mi volt az első sikerélményed, amire nagyon büszke vagy?

Az egyetemen elkészített első féléves PROPAGANDA projektem az eddigi legkedvesebb munkám. Ez volt az első olyan tervezésem, amelybe sikerült tökéletesen átadnom a gondolataim egy témával kapcsolatban és viszonylag sok emberhez eljutott.

Milyen új projekt van a látóhatáron?

Jelenleg az egyetemen kiadott feladatokkal foglalkozom. Az félév első feladatával már kész vagyok, amely a nem konvencionális alapanyagokkal foglalkozik. PVC és purhab anyagokból készült öltözék lett a feladat produktuma. A későbbiekben kerül majd befotózásra, így még nem került nyilvánosság elé. A jelenlegi feladat kiírás, pedig a fiktív népcsoport hívószóra készül. Egy utópikus vagy disztópikus (kinek melyik szimpatikusabb) társadalomképet fest majd le,egy hajléktalanság témájából kiinduló népcsoport megszületéséről és szokásairól. Persze, itt is a hangsúly a jelenlegi hajléktalan helyzet köré építve. Ha minden a terv szerint halad, akkor az anyagok mintájától kezdve mindent saját magam készítek majd el.

A stílusra vagy inkább a praktikumra helyezed a hangsúlyt?

Úgy gondolom, hogy mind a kettő fontos része egy öltözéknek, talán az egyik legnehezebb rész a szakmának, hogy megtaláld a design és funkció közötti arany középutat.

Milyen nehézségekkel kerül szembe egy kezdő divattervező itthon?

Azt gondolom, hogy a legnagyobb nehézséget a legtöbbeknek a socialmédia platformokon való már-már kötelező megjelenés adja. Egy kezdő tervező nem feltétlenül tudja megfogalmazni, hogy mik foglalkoztatják, hiszen még az útkeresés fázisában van. Viszont a socialmédia felületeken ezeket tudatosan, építkezve célszerű megosztani. Mindezek mellett, azt gondolom, hogy annak, akiben később fogalmazódik meg az irány, sokkal nehezebb jó kapcsolatokat kiépítenie. Ebből a szempontból szerencsés vagyok, hogy viszonylag korán körvonalazódott bennem a szakma iránti elköteleződés.

Mennyire lehet sikeres egy tervező Magyarországon?

Azt gondolom,hogy a magyar divat jelenleg reneszánszát éli. Jó pár év kihagyással ugyan, de ismét nyitottabb a pályájukat kezdő tervezők előtt.

Mennyivel jobb a helyzet külföldön?

Nem gondolom, hogy sokkal könnyebb lenne, amennyivel nagyobb a piac külföldön, annyival több tervező is társul hozzá. Talán egy nagyobb réteg engedhet meg magának tervezői darabokat, mit itthon. Persze ezzel is lehet vitatkozni ha a piaca arányait is megfigyeljük.

A stylistok mennyire tudják a márkákat népszerűsíteni?

Szerintem jól működnek az ilyen jellegű együttműködések, azt gondolom, hogy a stylistok munkája nagyban hozzájárul egy fiatal tervező sikeréhez. Meg merem kockáztatni, hogy a stylistok elérése az első és talán legfontosabb lépcsőfok a márka indítása előtt.

Szerinted mik a jólöltözöttség kritériumai?

Azt gondolom, hogy az esemény nívójától függ. Mindenesetre nem gondolom, hogy csak kisestélyiben vagy szmokingban lehet jól öltözött az ember. A legfontosabb, hogy önazonos, saját magának tetsző öltözéket válasszon magának az ember. Sokszor látok különböző eseményeken az én véleményem szerint ízléstelenül felöltözött embereket, mégis úgy gondolom, hogy ha Ő maga jól érzi magát benne, akkor az volt a tökéletes outfit. Ugyanakkor azt is gondolom, hogy edukálni kell az embereket a divat terén, hogy nyitottabbak legyenek egymás öltözködésére illetve a feltörekvő, kissé edgy tervezők darabjaira is.

Véleményed szerint a magyar hölgyek öltözködésével mi a probléma?

Szerintem javuló tendenciát mutat a magyar nők öltözködési kultúrája, viszont van még hova fejlődni a bátorság tekintetében.

Szerinted milyen a divatkultúra Magyarországon?

Valószínűleg nagyon hasonló, mint a külföldi városok többségében. Mivel minden sarkon kinőtt egy fast fashion üzlet vagy pláza, ezért nem hiszem, hogy nagyon eltérnének a frissen előkapott trendek. Valamint az instagram térhódításának köszönhetően, mindenki nagyjából ugyanazokat a trendeket követi. Persze, azt is hozzá kell tennem, hogy szerencsére egyre több a tömegből kiugró fiatal és idős karakter, ami mindig jó érzéssel tölt el.

Mit gondolsz a magyar tervezők mennyire vannak felkészülve egy külföldi bemutatkozásra?

Alapvetően a legtöbb magyar tervező nem rendelkezik akkora gépparkkal, műhellyel és munkaerővel, amivel ki tudna szolgálni egy nemzetközi piacot. Mindenesetre számos magyar tervező van jelen a szakmában, akik megérdemelnék az elismerést nemzetközi szinten is.

A magyar divattervezés mennyire állja meg a helyét külföldön?

Szerintem a közeljövőben egyre gyakrabban sor fog ezekre is kerülni. Azt gondolom, hogy egy jó kuriózum lehet az a nyugatias, de mégis keleti látásmód, amit egy-két a magyar tervező vall.

Nemzetközi színtéren melyik piacra illik leginkább a márkád?

Szerintem a divatnak nincsenek határai, ezért a legideálisabb esetben az összes piacon meg kell tudnia állni a helyét.

Milyen lehetőségei vannak egy magyar divattervezőnek külföldi karriert befutni?

Mióta a socialmédia platformok napi szinten jelen vannak az életünkben, azóta nem tartom elképzelhetetlennek, hogy egyik pillanatról a másikra külföldi karriert indíthassanak a magyar tervezők. Nagy előnye, hogy fel lehet térképezni a piacot például az instagram vagy az inshights-on keresztül.

Mit gondolsz mi a siker kulcsa?

Elsősorban a szakmai alázat, kitartás és a kemény munka. Azt gondolom, ha ez a hármas jelen van, akkor előbb utóbb megérik annyira a tudás illetve tapasztalat, hogy sikereket érhessen el az ember.

Mi a titkod?

Általában ösztönösen választott témákkal dolgozom, így kellőképpen személyesen tudok hozzájuk viszonyulni, ahhoz, hogy egy őszinte, friss és tudatos tervezési folyamat,majd produktum alakuljon belőle.

Mire vagy legbüszkébb?

A szüleimre és nővéremre. Mégpedig azért,mert szó nélkül támogatnak az álmaim megvalósításában.

Mi az, amit senki nem gondolna rólad?

Szeretek verseket, haikukat írni. Egy-kettőt már meg is mutattam a követőimnek instagrammon közülük.

A szabadidődet mivel töltöd?

Szeretem, ha hasznosan telik a szabadidőm is. Ezért általában autodidakta módon tanulok videót vágni, képeket szerkeszteni. Ugyanakkor emellett a barátaimmal is eljárok erre-arra.

Mi a kedvenc filmed?

Jelenleg a Gaspar Noe: Love, őszinte, nyers, kissé provokatív.

Kedvenc színed?

Az örök kedvenc a fekete. Az utóbbi időben, viszont egyre nyitottabbá váltam a színek felé, így nehéz válaszolnom erre a kérdésre. Hangulatomtól függ, hogy éppen mi az aktuális kedvenc.

Kedvenc könyved, íród?

Inkább versesköteteket szoktam olvasni, az örök kedvencem Pilinszky János.

Szenvedélyes ember vagy?

Ha munkáról van szó, akkor nagyon. Elég maximalista vagyok ez ügyben és bosszant, ha valami egy kicsivel rosszabbul sikerül. Munkán kívül viszont nagyon változó.

Mi az, amitől kiteljesedetnek, érzed magad?

Szeretek egyszerre nagyon sok mindent csinálni. Sokkal hatékonyabbnak érzem magam, ha a nyakamba szakad egy csomó teendő, mintha egy dolgot kell csinálnom. Azt hiszem, akkor vagyok teljes,ha mindig van mit csinálnom.

Mi tesz téged elégedetté?

Ha munkáimmal sikerül kommunikálnom a gondolataim és technológiailag sikerül fejlődnöm.

Milyen divat magazinokat olvasol? Van e kedvenc divat magazinod?

Nyomtatott magazinokat nem igazán olvasok már pár éve. Online magazinok közül pedig a Dazeddigital és a Sleekmag a kedvencem.

Kedvenc mondásod?

Ugyan, ez egy vers részlet Pilinszkytől, viszont jelenleg ez a kedvenc pár mondatom.

“milliárd közlés lehetséges két test között, anélkül, hogy találkoznának.”

 

A kávét cukorral vagy cukor nélkül iszod?

Cukorral és akkor igazán a legjobb, ha még mellé vaníliás rizstejjel.

Mik a hosszú távú terveid?

Szeretnék egy márkát alapítani és biztos lábakon állni Magyarországon, majd a külföldi piac felé nyitni.

Milyen terveid vannak a közeljövőre nézve?

Mivel ebben a szemeszterben diplomázom BA képzésen, ezért szeretnék egy olyan kollekciót létrehoni, amelyben megfelel az elvárásaimnak,sőt még magasabbra is teszi a lécet magammal szemben.

Mi az álmod?

A legnagyobb álmom az, hogy igazi kozmopolita életmódot folytathassak, persze mindezt egy jól működő, stabil márkával.